Η Τζίτζι Χαντίντ (top model με περιουσία 29 εκατ. δολαρίων) είναι πολύ αδύνατη. Η τέσσερις φορές χρυσή Ολυμπιονίκης Σερένα Γουίλιαμς έχει αταίριαστο για τη γυναικεία φύση της αντρικό σώμα.
Η Αντέλ «χάλασε, βρε παιδί μου» μετά τη γενναία απώλεια κιλών. Αλλά και πριν «απλώς χοντρή ήταν». Η Εμα Στόουν στα μάτια κάποιων followers της μοιάζει ασθενικά αδύνατη. Η Τάιρα Μπανκς έχει κατηγορηθεί για δυσμορφική σωματοδομή. Το σώμα της Τζένιφερ Ανιστον έχει μπει μυριάδες φορές στο μικροσκόπιο, όλες εκείνες που η υφήλιος σπεκουλάριζε αναφορικά με το εάν διένυε την «πιο ευτυχισμένη περίοδο στη ζωή μιας γυναίκας» (βλ. εγκυμοσύνη). Πρόσφατα, τα λεπτά πόδια του Κρις Χέμσγουορθ έγιναν αφορμή για λίγο ακόμα body shaming. Μα είναι δυνατόν ένα τόσο γυμνασμένο μπράτσο να συνοδεύεται από ένα πόδι λεπτό σαν το καλαμάκι του φρέντο καπουτσίνο; Ούτε ψύλλος στον κόρφο της Μπιγιόνσε που έχει βρεθεί πολλάκις στο ζύγι, αλλά φρόντισε να απαντήσει μια και έξω μέσω του τραγουδιού «Bootylicious».
Η Αντέλ «χάλασε, βρε παιδί μου» μετά τη γενναία απώλεια κιλών. Αλλά και πριν «απλώς χοντρή ήταν». Η Εμα Στόουν στα μάτια κάποιων followers της μοιάζει ασθενικά αδύνατη. Η Τάιρα Μπανκς έχει κατηγορηθεί για δυσμορφική σωματοδομή. Το σώμα της Τζένιφερ Ανιστον έχει μπει μυριάδες φορές στο μικροσκόπιο, όλες εκείνες που η υφήλιος σπεκουλάριζε αναφορικά με το εάν διένυε την «πιο ευτυχισμένη περίοδο στη ζωή μιας γυναίκας» (βλ. εγκυμοσύνη). Πρόσφατα, τα λεπτά πόδια του Κρις Χέμσγουορθ έγιναν αφορμή για λίγο ακόμα body shaming. Μα είναι δυνατόν ένα τόσο γυμνασμένο μπράτσο να συνοδεύεται από ένα πόδι λεπτό σαν το καλαμάκι του φρέντο καπουτσίνο; Ούτε ψύλλος στον κόρφο της Μπιγιόνσε που έχει βρεθεί πολλάκις στο ζύγι, αλλά φρόντισε να απαντήσει μια και έξω μέσω του τραγουδιού «Bootylicious».
Οι άνθρωποι είμαστε τελικά μοχθηρό είδος. Αλλά αυτό είναι σαν να κομίζεις γλαύκα στην Αθήνα. Τα κοινωνικά δίκτυα ήρθαν απλώς να ξεμπροστιάσουν τα πιο ταπεινά ένστικτά μας. Ολοι είμαστε δυνάμει θύτες και θύματα body shaming και sizeism (σε ελεύθερη μετάφραση μεγεθισμού), κρίνουμε ελαφρά τη καρδία και κρινόμαστε για το εάν είμαστε ψηλοί ή κοντοί, παχουλοί ή λεπτοί, παχύσαρκοι ή λιπόσαρκοι, για το χρώμα των μαλλιών μας, το μέγεθος των άκρων μας, το μήκος των νυχιών μας, για το εάν διαθέτουμε σώμα που «γκρεμίζει το Instagram» ή όχι. Το βράδυ του προηγούμενου Σαββάτου ήταν η σειρά της Ελενας Παπαρίζου να κρεμαστεί -για μία ακόμα φορά, είναι η αλήθεια – στο τσιγκέλι των κοινωνικών δικτύων. Αφορμή; Το «πριν» και το «μετά» των εμφανίσεών της στον διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision.
2005/2021: Η εικόνα της 39χρονης σήμερα Παπαρίζου διαφέρει εμφανώς από αυτήν της 23χρονης Παπαρίζου πριν από 16 χρόνια κι αυτό για κάποιους ήταν βαρύ και ασήκωτο, ήταν πεδίο δόξης για να διοχετεύσουν το περίσσευμα της χολής και της τοξικότητάς τους
Η 39χρονη τραγουδίστρια, η πρώτη και η μόνη που κατάφερε να σηκώσει την κούπα του θεσμού το -μακρινό πια- 2005, προσκλήθηκε από τους διοργανωτές Ολλανδούς για να συμμετέχει στο εμβόλιμο δρώμενο (κατά κόσμον interval act) του μεγάλου τελικού. Το «Rock the Roof» ήταν η απάντηση της φετινής Eurovision στην πανδημία και την κοινωνική αποστασιοποίηση. Εφόσον οι παλαίμαχοι νικητές για λόγους υγειονομικού πρωτοκόλλου δεν μπορούσαν να είναι παρόντες στο «Ahoy Arena», οι Ολλανδοί αποφάσισαν να τους τοποθετήσουν εκεί που τους αρμόζει. Στις ψηλότερες ταράτσες του Ρότερνταμ. Μαζί με την Ελενα Παπαρίζου προσκλήθηκαν οι Lordi (νικητές του 2006), η Λένι Κουρ (νικήτρια του 1969), οι Teach-In (νικητές του 1975), η Σάντρα Κιμ (1986) και ο Μανς Ζεμέρλοου (2015). Η επιλογή του «My Number One» δεν ήταν προϊόν τυχαίας επιλογής, ούτε φιλανθρωπική πράξη. Τον Οκτώβριο του 2015 στους εορτασμούς για τα 50χρονα της Eurovision που έλαβαν χώρα στην Κοπεγχάγη, το τραγούδι σε μουσική Χρήστου Δάντη – Μάνου Ψαλτάκη και στίχους Ναταλίας Γερμανού, κατετάγη 4ο στη λίστα των πιο αγαπημένων στην ιστορία του διαγωνισμού. Ναι, η Ελενα Παπαρίζου είναι ένας ζωντανός θρύλος της Eurovision και το υπενθύμισε για μία ακόμα φορά το προηγούμενο Σάββατο στη διάρκεια της επανεκτέλεσης του τραγουδιού, αλλά και της εμβληματικής χορογραφίας στις ταράτσες του Ρότερνταμ. Βέβαια, εκεί που οι περισσότεροι είδαν μια Ελληνίδα τραγουδίστρια να επισφραγίζει τον παλιό αλλά καθόλου σκονισμένο από τον χρόνο θρίαμβό της, άλλοι βρήκαν την ευκαιρία να διοχετεύσουν το περίσσευμα της χολής και της τοξικότητάς τους στα κοινωνικά δίκτυα. Η εικόνα της 39χρονης Παπαρίζου το 2021 δεν ήταν copy paste της εικόνας της 23χρονης Παπαρίζου το 2005 και αυτό για κάποιους -μάλλον λίγους, αλλά φωνακλάδες, όπως συμβαίνει δηλαδή σε ανθρώπους που δεν έχουν χειροπιαστό επιχείρημα- ήταν βαρύ κι ασήκωτο.
Χολή XXL
Από το tweet «Πήρε κιλά η Παπαρίζου» μέχρι το «Πρέπει να πιάστηκε η μέση των χορευτών που σήκωσαν την Παπαρίζου. 100 κιλά έγινε, κλασική Ελληνίδα» κι από το «Η Παπαρίζου με κάποια κιλά παραπάνω, αλλά δικαίως εάν όντως ισχύει ότι είναι έγκυος» έως το «Εχει γίνει ένας κακός χαμός με την Παπαρίζου. Οι μεν τη λένε χοντρή. Οι δε βρίζουν αυτούς που τη λένε χοντρή. Το γεγονός είναι ότι έχει πάρει αρκετά κιλά. Και αυτό το βλέπεις. Θα το σχολιάσεις. Βέβαια αυτό το σχόλιο μπορεί να φτάσει στο μπούλινγκ. Κάπου να ηρεμήσουμε», το ξεβράκωμα ήταν συντριπτικό. Σεξισμός, μισογυνισμός, φαρισαϊσμός, στερεοτυπικές αναφορές, τοξικότητα, ψόφος τρένταραν στο διαδικτυακό περιθώριο μιας μουσικής λαοσύναξης που κατά τα άλλα πρεσβεύει τη διαφορετικότητα και προωθεί την περηφάνια για τη μοναδικότητα κάθε ανθρώπου.
Αμα τη εμφανίσει η Ελενα Παπαρίζου βρέθηκε στο επίκεντρο της πικρόχολης και της κακόβουλης κριτικής επειδή κάποιοι, ως επί το πλείστον ταμπουρωμένοι πίσω από την οιονεί ανωνυμία που προσφέρουν τα κοινωνικά δίκτυα, τη ζύγισαν με το μάτι και τη βρήκαν ασύμβατη με το δικό τους μέτρο. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι ακόμα και πολλοί από εκείνους που έσπευσαν να υπερασπιστούν την τραγουδίστρια, το έκαναν επιστρατεύοντας ακριβώς τα ίδια όπλα με τους τιμητές της. Διατράνωσαν δηλαδή την κατά τα άλλα πολιτικώς ορθή στάση τους με καθόλου πολιτικώς ορθά μέσα, κάνοντας body shaming σε εκείνους που πρώτοι έριξαν τον λίθο του body shaming στην Παπαρίζου. Αλλοι υπενθύμισαν ότι δεν μπορεί κανείς να επιτίθεται και δη με χτυπήματα κάτω από τη ζώνη σε μια καλλιτέχνη που έχει φέρει την πρώτη και τη μόνη νίκη της χώρας στη Eurovision. Δηλαδή αν δεν είχε τη νίκη στο βιογραφικό της, αν δεν ήταν διάσημη, καλή και αναγνωρισμένη στη δουλειά της, τα γιούργια για τη σωματική διάπλασή της θα ήταν δικαιολογημένα; Εφάμιλλα υποκριτική είναι όμως και η στάση των μέσων ενημέρωσης. Τα δημοσιεύματα που είθισται να εκθειάζουν τα καλλίγραμμα σώματα και τις αγαλματένιες αναλογίες αλλά και οι θριαμβολογίες για διασημότητες που κατάφεραν να χάσουν βάρος ή να «χτίσουν» το σώμα των ονείρων τους, όλα δηλαδή εκείνα που εκπαιδεύουν το κοινό και δημιουργούν σημεία αναφοράς, εξαφανίστηκαν ώσπου να πεις «Παπαρίζου». Και την επομένη φυσικά επανήλθαν δριμύτερα
.
Η Ελενα και το burger
«Στενοχωρήθηκα τόσο πολύ, που χθες πήγα κι έφαγα ένα μπέργκερ», είπε μεταξύ αστείου και σοβαρού η τραγουδίστρια σε συνέντευξη που έδωσε τέσσερις ημέρες μετά το Παπαρίζου-gate στον Γρηγόρη Αρναούτογλου. Ηταν το δίχως άλλο μια πνευματώδης απάντηση τους επικριτές της. Και σίγουρα σε σύμπνοια με τη δημόσια στάση που η ίδια έχει καλλιεργήσει. Το πιο σημαντικό απ’ όλα; Η Παπαρίζου δεν προσπάθησε να αντιμετωπίσει το νταηλίκι με νταηλίκι. Αλλά με την ευγένεια, το χιούμορ και την αποδόμηση, εκείνα τα στοιχεία δηλαδή που μπορούν να φέρουν σε αμηχανία ακόμα και τον πιο φλύαρο, προπέτη και κακεντρεχή επικριτή. Δεν έγινε καθρέφτης των άλλων αλλά του εαυτού της, που προφανώς είναι διαφορετικός (σίγουρα πιο ώριμος και σίγουρος) από όσους την έψεξαν για το βάρος της. Η Παπαρίζουν επισήμανε ακόμα πως όταν πορεύεσαι με ανοιχτά αυτιά έχεις σοβαρές πιθανότητες να γίνεις τελικά καλύτερος άνθρωπος. Η ίδια είναι η καλύτερη επαλήθευση των λεγομένων της. Αλλά κι ένα παράδειγμα για όσους γίνονται καθημερινά αποδέκτες κακοποιητικού λόγου (αλλά και για όσους είναι οι πομποί του) και δεν είναι τόσο φωτογενής ώστε η δική τους περίπτωση να απασχολήσει μια ολόκληρη χώρα. Μολονότι η τραγουδίστρια απέδειξε πως δεν είχε ανάγκη αυτόκλητους υπερασπιστές, ούτε ανθρώπους που θα έκαναν body shaming για να υπερασπιστούν την ίδια που δέχτηκε body shaming, η ντόπια σόουμπιζ βρέθηκε στο πόδι.
Η Ρούλα Κορομηλά ξέσπασε κατά όλων εκείνων που καμώνονται τους καμπόσους στα κοινωνικά δίκτυα, το ίδιο και η Κατερίνα Καραβάτου και η Κατερίνα Καινούργιου από το μετερίζι των πρωινών τηλεοπτικών εκπομπών τους. «Αν δεν σου αρέσει το σώμα μου, μη με κοιτάς. Εύχομαι ο καθένας να νιώσει πραγματικά καλά και όμορφα μέσα στο σώμα του, ώστε να μη χρειάζεται να σχολιάζει και να ασχολείται με τα σώματα των άλλων», έγραψε, μεταξύ άλλων, ο εσχάτως γκουρού του ευ ζην ηθοποιός Θανάσης Ευθυμιάδης σε ένα εκτενές ινσταγκραμικό ποστ, όπου παρεμπιπτόντως έκανε μνεία και στην εύρωστη σεξουαλική ζωή του. Η Ελεονώρα Μελέτη πήγε ένα βήμα μακρύτερα την απάντησή της στους τιμητές του σώματος της Παπαρίζου, αφουγκράστηκε τον λογοτεχνικό οίστρο της και δημοσίευσε ένα ποίημα στο Instagram (χρήσιμη άχρηστη πληροφορία: το συνόδευσε από μια φωτογραφία με εξάρτυση μαγιό και σορτς, όπου διακρίνονται οι σμιλεμένοι κοιλιακοί της). Στο τέλος, πάντως, κανείς δεν κατάλαβε γιατί να έχει πρόβλημα η Ελενα Παπαρίζου που δεν είναι ίδια με την εικόνα της το 2005 και όχι όλοι εκείνοι οι διαπρύσιοι κριτές της που θεωρούν λογικό και φυσιολογικό να μένει κανείς στάσιμος, αμετακίνητος, μια αλλοτινή έκφραση του εαυτού του, όταν μπορεί απλώς να είναι ο εαυτός του και να καμαρώνει γι’ αυτό.